őszi levelekmarosfői őszzúzmaraősz a Feketerezenzúzmarás nyírfaősz a Gyilkos tónálzúzmarás fűszálakGréces ősszelzúzmarás csipkebogyóMarosfőpárás Marosfőzúzmarás fenyő

2017. május 26., péntek

Erdély legszebb túrái a Gyilkos-tó, Békás-szoros környékén

Tündérkertben jártunk...
Kis-Cohárd, Tündérkert túra

A Kis-Cohárd égbeszökő sziklabérce fenségesen zárja a Gyilkos-tó festői környékét. Bárki által elérhető, jelzett túra ösvényen felkapaszkodhatunk rá, felejthetetlen élményt nyújtva az elénk táruló panoráma. Velünk szemben magasodik a Gyilkos-kő, lent a Gyilkos-tó zöldes színben játszó víztükre csillog. Innen átsétálhatunk a Tündérkertre.
  A Gyilkos-tó közelében levő Tündérkert nevű szikla valóban nem hazudtolja meg nevét. Mesebeli a formája, a körívesen, sávosan színes meredek szikla falával, a végigsétálható, lapos szikla peremével. Mintha tündérek kertjében járnánk, hatalmas fenyők, páfrányok, ritka, különleges növények kísérnek utunkon. A panoráma innen fentről lélegzetelállító. Elénk tárul a Békás-szoros szikla birodalma, a lentről már megcsodált szikla-óriások. Az Oltár-kő kis testvérnek tűnik az 1156 m csúcsával. És jönnek szépen sorjában: az Oltár-kő mögött a Bardócz-szikla az Őr-toronnyal, a Szurdok-kő, a Mária-kő, a Csíki-bükk. A távolban felsejlik a Csalhó masszív tömbje.
  De meséljenek helyettünk az általunk készített fényképek...

A Kis-Cohárd szikla tövében járunk. A fölénk tornyosuló sziklafal ámulattal tölt el méreteit érzékelve.

A jelzett ösvény a sziklafal mellett kapaszkodik fel.

Felérve a fennsíkra sűrű fenyőerdőben járunk.

A kilátóról elsőre a Gyilkos-tó látványában gyönyörködhetünk. Parányinak tűnik zöldesen csillámló víztükrével, a házak apró foltoknak, az emberek hangyányinak, a Gyilkos-kő pedig óriásnak látszik.

Panoráma a Kis-Cohárdról a tetején felállított kereszttel. Középen látható út a Vereskő-nyeregről ereszkedik le, a Csíki-bükk sziklatömbje és a Gyilkos-kő között.

A Kis-Cohárdon a keresztnél a panorámában gyönyörködünk.

A Tündérkert első kilátójánál a meredély mögött a Mária-kő magasodik. Valamikor ezt a sziklát nevezték Oltár-kőnek, egy oltárhoz hasonlító formája miatt.

A Mária-kő és a Csíki-bükk között látható kis tisztás a Cifra-nyereg, innen indul az ösvény, amelyen feljuthatunk a Mária-kő kilátóihoz.

Panoráma az Oltár-kővel, a valamikori Mária-kőnek nevezett magányosan tornyosuló szikla. (Formájában  valaha a Szűz Máriát a kisdeddel vélték felfedezni.) Mögötte a Bardócz-szikla látható, a háttérben pedig a Munticsel-hegy magasodik.

Panoráma a Tündérkertről a Békás-szorosba vezető úttal, amint eltűnik a sziklák tövében.

Örömmel fedeztük fel a sziklák tetején ezt a növény ritkaságot, a boldog asszony papucsát. Az egyik legcsodálatosabb vadon élő orchideánk, fokozottan veszélyeztetett faj. Egyszer csak ott virított előttünk sárga-lila szépségével.

Szerencsénk volt látni még egy pompás virág csodát, a magyar nőszirmot. Ritka, védett növény.

Utunk során kedves túrázókkal ismerkedtünk meg, akik szintén szerelmesei e tájnak. Tőlük tudtuk meg, hogy májusban is érdemes ellátogatni ide, amikor virágba borul a sziklafal, a szikla repedések teli vannak virágzó írisszel.
  Hát ugye igaz, hogy  "tündérkert" valójában a Tündérkert-szikla?